Vandaag kreeg Nina een Kingsholm Star opgespeld. Aan het eind van elke term krijgen twee kinderen per klas een ‘star’, die ‘outstanding’ zijn geweest tijdens de hele term. Supertrots is ze (en wij natuurlijk ook)! Volgende week krijgen ze dan als beloning ook nog een lunch. De kinderen eten dan met de directeur en worden bediend door de andere meesters en juffen.

Pepijn lijkt steeds een beetje meer zijn draai te vinden. Vanmiddag zei hij: “Beer (zijn knuffel die elke dag meegaat) vroeg vandaag niet eens wanneer mama hem kwam ophalen”. Ook leert hij steeds meer Engelse woordjes. Op dit moment heeft hij een geheel “eigen taal” ontwikkeld. Een mengsel tussen nederlands, engels en nog wat anders.
Eva heeft al een heleboel vriendjes gemaakt en doet regelmatig wedstrijdjes hardlopen op het voetbalveld. Ze vind het nog wel elke morgen spannend om naar school te gaan.

Vanmiddag moesten we onze corvee doen op Redcliffe. Wij zijn ingedeeld bij de grote pannen afwassen (lees: uitschrobben) voor de komende weken. Er was ons verteld dat we 4 uur corvee per week moesten doen. Met die pannen zijn we met zijn tweeën maar 1 uur bezig, dus dat valt gelukkig erg mee (al is 1 uur pannen afwassen ook best wel lang 🙂 ).

Een van de vakken die we volgen is ‘de bijbel interpreteren in een interculturele context’. De eerste weken werd een terugblik besproken over hoe de bijbel is geïnterpreteerd in de loop der eeuwen (hermeneutiek). Het gaat van Augustinus tot Calvijn, van Luther tot Origen, Midrash, Renaissance, Verlichting en Post-modernisme, etc, etc. Aan het eind van een gemiddelde les komen we met meer vragen dan antwoorden de les uit 🙂 . Uiteindelijk is de bedoeling dat we leren ‘hoe’ en ‘waarom’ verschillende mensen en culturen de bijbel anders interpreteren. Over 3 weken krijgen we een aantal lessen van een Filipino. Hij gaat o.a. les geven over de bijbel in de filippijnse cultuur. We zijn benieuwd!

Een belangrijk onderdeel van de studie op Redcliffe is het werken in teams. Daarom moeten we een module ‘Transformerende teams: ontwikkelen en standhouden in een interculturele context’ volgen. Het eerste deel van de les bestaat uit theorie. Het tweede deel van de les bestaat een teamopdracht. De klas is opgedeeld in vier teams (zo gevarieerd mogelijk: verschillende persoonlijkheden, culturen, leeftijden en nationaliteiten). Elk team moet een opdracht uitwerken/oplossen. Dit zal waarschijnlijk de komende tijd nog wel wat culturele misvattingen op gaan leveren, en dat is natuurlijk ook de bedoeling 🙂 . Op deze manier kunnen we oefenen met het werken in een intercultureel team, om zo goed voorbereid te zijn op het werken in teams op het zendingsveld.

Tot de volgende keer!

Deel dit bericht

Recente berichten

Archief

Recente berichten

Archieven

VERANDER VANDAAG EEN LEVEN

Where there is no faith in the future, there is no power in the present.

John Maxwell